
Azylové zařízení a nízkoprahové denní centrum pro osoby bez přístřeší
-
AZYLOVÝ DŮM
Základní informace o službě:
- Poskytovatel:
- Oblastní spolek Českého červeného kříže Zlín
- Druh služby:
- azylové domy
- Forma služby:
- pobytová
- Název zařízení a místo poskytování:
- Azylové zařízení a Nízkoprahové denní centrum pro osoby bez
přístřeší – Azylový dům; Hornomlýnská 3712, 760 01 Zlín
Kontaktní údaje:
- Adresa:
- Hornomlýnská 3712, 76001, Zlín
- Telefon:
- +420 577 432 383 (Azylový dům)
+577 430 011 (kancelář sociální pracovnice)
- E-mail:
- socsluzby.cckzlin@volny.cz
- Vedoucí služby:
- Mgr. Michaela Stýblová, zlin@cervenykriz.eu
- Sociální pracovnice:
- Mgr. Pavlína Štachová, socsluzby.cckzlin@volny.cz
Poslání Azylového domu
Posláním Azylového domu OS ČČK Zlín je poskytnout pomoc a podporu
osobám, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci způsobené nebo
přímo související se ztrátou bydlení a usilovat o posílení jejich
vlastních schopnostní po dobu nezbytně nutnou k návratu do společnosti.
Cíle poskytování sociálních služeb
Cílem služby Azylového domu je pomoc a podpora uživatelům při řešení
aktuální krizové situace zabezpečením ubytování, a to obvykle po dobu
jednoho roku, podmínek pro osobní hygienu a přípravu stravy z vlastních
zdrojů.
Je kladen důraz na zachování lidské důstojnosti. Pomoc jednotlivým
uživatelům je poskytována individuálně na základě uživatelových
schopností a dovedností. Hlavním cílem je podpora samostatnosti a
motivace ke zlepšení nepříznivé sociální situace uživatele.
Poskytovatel usiluje pomocí individuálního plánu o snižování
závislosti uživatelů na systému sociální pomoci a směřuje klienty
k návratu do běžného života, na trh práce, k nalezení samostatného
bydlení, snížení sociálních a zdravotních rizik plynoucích z života na
ulici, a k případnému obnovení kontaktů s rodinou a přáteli.
Cílová skupina
Cílovou skupinou Azylového domu jsou muži bez přístřeší starší 18-ti
let, kteří:
- se nacházejí v nepříznivé sociální situaci způsobené nebo přímo
související se ztrátou bydlení
- vedou rizikový způsob života nebo jsou tímto způsobem života
ohroženy
- žijí v bytových podmínkách, které ohrožují život a/nebo zdraví
- se vracejí z výkonu trestu
- se vracejí z protialkoholní léčby
Negativní vymezení cílové skupiny
Služba Azylového domu OS ČČK není určena osobám:
- trpícím infekčním onemocněním
- vyžadujícím neodkladnou a intenzivní lékařskou péči
- neschopným základní sebeobsluhy
- vykazujícím známky agresivního chování
- neschopným kolektivního soužití s ostatními uživateli
- imobilním (z důvodu bariérovosti AD) jejichž soběstačnost je z
důvodu zdravotního stavu snížena a nejsou schopny základní
sebeobsluhy ve smyslu samostatného uspokojování základních životních
potřeb a vykonávání všech denních činností (schopnost hygieny, výkon
fyziologické potřeby, oblékání, příprava jídla a stravování)
Zásady poskytované sociální služby
- rovnost a partnerství
- ke každému uživateli je zajištěn rovnocenný přístup. Uživatel
sociální služby je pro nás partnerem, jehož názory a rozhodnutí jsou
závazné.
- aktivita a samostatnost
- důraz je kladen na aktivní a samostatný přístup k řešení
nepříznivé sociální situace samotným uživatelem
- dobrovolnost
- všechny služby jsou poskytovány uživateli pouze s jeho souhlasem.
- profesionální přístup a objektivita
- uživatelům je garantován profesionální přístup.
- respekt
-uživatel sociální služby není vnímán jako objekt služby, ale jako
člověk se všemi lidskými právy, která vyplývají z Listiny základních
práv a svobod.
- respekt k soukromí
- uživatel má právo na zachování vlastního soukromí, především na
provádění osobní hygieny.
- respektování názoru
- každý uživatel i pracovník má právo na svůj vlastní názor, za
tento názor nesmí být trestán, šikanován nebo vylučován z kolektivu.
- být ostatními přijímán a respektován
- nebýt ignorován, nebýt zneužíván, nerozlišovat na lepší a horší
lidi, respektovat věk – netykat v rozporu se zvyklostmi, nebýt
izolován od ostatních.
- možnost samostatného rozhodnutí
- uživatel je seznámen se všemi výhodami i nevýhodami rozhodnutí, a
sám se rozhoduje, kterou možnost využije.
- diskrétnost
- důležitým prvkem při jednání a zacházení s našimi uživateli;
informace získané při práci jsou využívány pouze pro další práci
s uživatelem a nejsou zneužívány.
- standardizace
- v našem azylovém domě vytváříme a aktualizujeme Standardy kvality
sociálních služeb, kterými se řídíme. Snažíme se, aby je všichni
znali a ztotožňovali se s nimi
- flexibilita
- služby v azylovém zařízení se přizpůsobují potřebám uživatelů,
nikoli uživatelé potřebám pracovníků, zaběhaným způsobům práce a
režimu zařízení.
Prostředí a podmínky poskytování sociálních služeb
Kapacita Azylového domu je 14 ubytovacích míst ve tří až čtyřlůžkových
pokojích.
Služby jsou poskytovány v prostorách odpovídajících kapacitě zařízení i
charakteru poskytovaných služeb. Prostředí a vybavenost nevytváří
uživatelům AD domácí prostředí, nýbrž jen přechodné zázemí.
Zařízení není přizpůsobeno pro uživatelům vyžadující bezbariérový
přístup. Prostory odpovídají platným obecně závazným normám (např.
hygienickým a protipožárním předpisům atd.)
Prostory jsou každý den důkladně uklizeny uživateli a pracovníky.
Platba za poskytované sociální služby
- 150 Kč/den
- platba může probíhat hotově nebo na účet OS ČČK Zlín
Poskytované služby:
Azylový dům poskytuje základní služby azylového typu dle § 57 zákona
č. 108/2006 Sb. o sociálních službách a příslušných vyhlášek:
1. poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy:
- vytvoření podmínek pro samostatnou přípravu nebo pomoc
s přípravou stravy z vlastních zdrojů (možnost využití společné
kuchyně vybavené základním inventářem)
- zprostředkování dovozu stravy odpovídající věku, zásadám
racionální výživy
a potřebám dietního stravování
2. poskytnutí ubytování:
- ubytování po dobu zpravidla nepřevyšující 1 rok,
- umožnění celkové hygieny těla,
- vytvoření podmínek pro zajištění úklidu, praní a žehlení
osobního prádla, výměny ložního prádla,
3. pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
- pomoc při vyřizování běžných záležitostí vyplývajících
z individuálních plánů,
- pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a
podpora při dalších aktivitách podporujících sociální
- začleňování osob, včetně uplatňování zákonných nároků a
pohledávek.
Konkrétní naplňování poskytnutých služeb, jakož i společné soužití
uživatelů v zařízení se řídí vnitřními směrnicemi nebo pokyny, uvedenými
v Domácím a provozním řádu zařízení, který je umístěn na nástěnkách a se
kterým byl uživatel seznámen před podepsáním Smlouvy o poskytování
sociální služby Azylový dům.
Pravidla pro přijímání a vyřizování stížností na kvalitu nebo způsob
poskytování sociálních služeb
Podat stížnost může kterýkoliv uživatel AD, příp. jeho zákonný
zástupce, blízká spolupracující osoba, ale stejně tak občan, který jedná
v zájmu některého z uživatelů AD, tzn. nezávislý zástupce uživatele AD.
Stížnost může být podána písemnou formou, a to umístěním do Schránky
přání a stížností umístěné na chodbě AD (přístupná pouze sociálnímu
pracovníkovi), e-mailem, a také umístěním do poštovní schránk y Úřadu OS
ČČK Zlín. Uživatel může stížnost podat také ústně, a to osobně
pracovníkovi v sociálních službách nebo sociálnímu pracovníkovi,
telefonicky nebo mohou stížnost podat osobně ředitelce OS ČČK Zlín.
Každá stížnost je evidována, a její průběh vyřizování je zaznamenán
do dokumentace AD. Zachovává se pravidlo, že stížnost proti pracovníkovi
řeší vždy nadřízený pracovník, nikdy není vyřízením stížnosti pověřen
podřízený pracovník nebo pracovník, proti němuž je stížnost směřována.
Stížnost je vyřízena včetně informace o přijatých opatřeních k
odstranění zjištěných závad, případně jiných skutečností směřujících ke
zlepšení stavu, na něž byla stížnost zaměřena. Lhůta pro vyřízení
stížnosti je zpravidla 30 dnů ode dne jejího podání.
Kontakty:
V případě nespokojenosti s vyřízením stížnosti se mohou klienti AD i
pracovníci AD obrátit na instituce:
- Veřejný ochránce práv se sídlem v Brně
Údolní 39, PSČ 602 00, Brno, telefonická informační linka: 542 542 888
- Magistrát města Zlína
Odbor sociálních věcí, vedoucí odboru Ing. Jana Pobořilová
třída Tomáše Bati 3792, Zlín, 760 42, Zlín 1, tel. + 420 577 043 300
- Krajský úřad Zlínského kraje
Odbor sociálních věcí, vedoucí odboru Mgr. Chovancová Jana
třída T. Bati 21, 761 90, Zlín, tel. +420 577 043 111
- Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky
Na Poříčním právu 1/376, 128 01, Praha 2, +420221921111
