Sociální činnost:

Zdravotně výchovná činnost:

Ostatní činnost:

Hledáme sponzory

Červený kříž jako nezisková organizace pomáhá všem, kdo pomoc potřebují. K tomu ale potřebuje finanční zajištění.

Proto prosíme firmy a podnikatele o sponzorský dar.

číslo účtu: 44602-724/0600
(GE Money Bank)

Město Zlín

Azylové zařízení a nízkoprahové denní centrum pro osoby bez přístřeší
Terénní program

Oblastní spolek Českého červeného kříže Zlín poskytuje sociální služby v rámci Terénního programu, a to dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a dále také v souladu s vyhláškou č. 391/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.

Základní informace

Poskytovatel

Oblastní spolek Českého červeného kříže Zlín
Potoky 3314, 760 01 Zlín
Vedoucí zařízení: Mgr. Michaela Stýblová
Sociální pracovnice Terénního programu: Zuzana Pernická, DiS.
Web: www.cervenykriz.zlin.cz

Informace o sociální službě

Sociální služba je poskytována od: 16. 1. 2008
Forma poskytování služeb: terénní
Kapacita terénní formy poskytování: 2 uživatelé denně
Cílová skupina: osoby bez přístřeší
Pracovní doba: ÚT a ČT, 13:00 – 15:00
Oblast působení: město Zlín

Ředitelka OS ČČK Zlín
Mgr. Michaela Stýblová
Tel. 577 210 607
E-mail: zlin@cervenykriz.eu 

Kontakty

Sociální pracovnice Pečovatelské služby
Zuzana Pernická, DiS.
Tel.: 577 430 011
E-mail: projekty.cckzlin@volny.cz

Poslání

Posláním Terénního programu OS ČČK Zlín je poskytování sociálních služeb osobám bez přístřeší na území města Zlína, a to v jejich přirozeném prostředí a tak, aby se minimalizovala rizika jejich způsobu života.

Cíle

Cíle vzhledem k uživateli

Mapovat pobyt a pohyb osob bez přístřeší ve Zlíně a navázat tak kontakt s nimi i sociální práci v jejich přirozeném prostředí.
Poskytovat uživatelům takovou míru podpory, aby se zmírňovaly negativní dopady plynoucí z jejich rizikového způsobu života.
Poskytovat pomoc a podporu uživatelům při:
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,
při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
Motivovat uživatele Terénního programu k využívání služeb komplexu Azylového domu a nízkoprahového denního centra pro osoby bez přístřeší a obecně k řešení jejich nepříznivé sociální situace.

Cíle vzhledem ke společnosti

Mapování problematiky bezdomovectví ve Zlíně, potažmo zmírňování jeho dopadu.
Prevence sociálně-patologických jevů.

Cílová skupina

Cílovou skupinou jsou osoby bez přístřeší na území města Zlína.

Věková kategorie uživatelů:

  • 19 – 26 let – mladí dospělí,
  • 27 – 64 let – dospělí,
  • 65 – 80 let – mladší senioři.

Zásady

  • Respektování a dodržování lidských práv a svobod,
  • individuální a aktivní přístup k uživateli,
  • kvalita a profesionalita poskytovaných služeb,
  • podpora nezávislosti uživatele na službě,
  • rozvoj schopností a dovedností uživatele,
  • anonymní poskytování sociálních služeb,
  • nízkoprahovost.

Úhrada za služby

  • Služba je poskytována bezplatně.

Poskytované služby

Základní činnosti Terénní programu plynou z § 69 zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách, a jsou jimi:
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (např. zprostředkování kontaktu s úřady, se sociálními službami a s jinými odborníky – psycholog, právník apod., dále pomoc při obnovení, udržení či upevnění kontaktu s rodinou, s přáteli),
pomoc při uplatnění práva, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí (pomoc při vyřizování dokladů nebo dávek státní sociální podpory, pomoc při zařizování ubytování či zaměstnání, pomoc v oblasti dluhů obecně aj.),
základní sociální poradenství (např. o dávkách státní sociální podpory, základní právní a psychologické poradenství, např. ale i poskytování informací o rizicích plynoucí ze způsobu života osob na ulici).

Popis realizace

Terénní program OS ČČK Zlín je zaměřen na vyhledávání potencionálních uživatelů sociální služby v jejich přirozeném prostředí, což umožňuje kontakt i s takovými lidmi, kteří sami nevyhledávají nebo odmítají nabízenou pomoc.
Terénní pracovník vždy v úterý a čtvrtek (13:00 – 15:00) obchází vytipovaná místa ve Zlíně a jeho cílem je nejen mapovat pobyt a pohyb osob bez přístřeší, ale zejména navázání kontaktu s nimi a minimalizování rizik plynoucí ze způsobu života lidí na ulici.
Součástí práce terénního pracovníka je také monitoring dané lokality. Zjišťuje, kde a kdy se příslušníci cílové skupiny nejčastěji vyskytují a připravuje si tak podmínky pro aktivní kontakt s nimi.

Jednání se zájemcem o službu, metody práce s uživatelem

První kontakt s potencionálním uživatelem patří k nejkritičtějším bodům práce terénního pracovníka, cílem je navázání, případně udržení spolupráce. V úvodu pracovník poskytne základní informace o sobě, ale zejména o nabízených službách a jejich pravidlech, předá informační leták. V případě, že dojde k souladu mezi zájmy zájemce o službu a terénního pracovníka (potažmo organizace), uzavře se ústní smlouva a s uživatelem se dále individuálně pracuje. Dojednává se cíl (konkrétní, reálný a splnitelný), kterého chce za pomocí sociální služby dosáhnout, a na něm se poté aktivně podílejí obě strany. Jednotlivé kroky jsou navrženy s ohledem na schopnosti a možnosti uživatele a jsou poté společně vyhodnocovány. Spolupráce může být krátkodobá i dlouhodobá, a to s ohledem na konkrétní řešený problém.

Práci terénního pracovníka lze rozdělit na přímou a nepřímou. Přímá práce s uživatelem zahrnuje rozhovor s ním, možné krizové intervence, doprovody do institucí apod. Nepřímá práce spočívá ve vedení potřebné dokumentace, ve vytváření sociální sítě spolupracujících institucí, účasti na komunitním plánování aj.

Pravidla pro ukončení služby

Uživatel může ukončit službu kdykoliv bez udání důvodu. Ukončení nabývá na účinnosti okamžitě.

Poskytovatel může službu ukončit z následujících důvodů:

  • v případě, že je dosaženo osobního cíle uživatele, v jehož důsledku dojde v jeho situaci k takové změně, že již využívání služby nepotřebuje,
  • v případě, že uživatel dlouhodobě nespolupracuje a nepodílí se na řešení své nepříznivé sociální situace,
  • jestliže se uživatel chová k pracovníkům Terénního programu způsobem, který vede ke snížení důstojnosti pracovníka nebo k vytváření nepřátelského, ponižujícího a zneklidňujícího prostředí,
  • v případě, že OS ČČK Zlín není schopen zajistit provoz Terénního programu z důvodu provozních, finančních a personálních,
  • v případě zániku poskytovatele.

Pravidla pro podávání a vyřizování stížností

Uživatelé Terénního programu ČČK Zlín mají právo podávat stížnosti, podněty a připomínky, které se týkají kvality a způsobu poskytovaných služeb.
Každá podaná stížnost je zapsána do Knihy stížností a následně řešena sociálním pracovníkem nebo ředitelem Českého červeného kříže Zlín. Jsou povinni pečlivě prošetřit všechny okolnosti stížnosti, posoudit její odůvodněnost, navrhnout opatření k odstranění nedostatků a vypracovat písemnou odpověď stěžovateli. Lhůta pro vyřízení stížnosti je zpravidla 30 dnů ode dne jejího podání.
Při vyřizování stížností je vždy respektováno soukromí a lidská práva stěžovatele. Pokud není spokojen se způsobem a výsledkem vyřízení své stížnosti, má právo obrátit se na další instituce, příp. je stížnost prošetřena Výkonnou radou ČČK OS Zlín.

Stížnost, či jakékoli připomínky a podněty mohou být podány:

  • Ústně – všem zaměstnancům poskytovatele, a to osobně, či telefonicky (kontakty uvedeny níže).
  • Písemně – na adresu Českého červeného kříže Zlín (uvedena níže), do anonymní schránky umístěné na budově Úřadu
  • Českého červeného kříže na téže adrese, v zalepené obálce přes pracovníka v sociálních službách, či e-mailem (uvedeny níže).
  • Stížnost máte právo podat i anonymně.

Kontakty pro podávání stížností OS ČČK Zlín:

Adresa:

Oblastní spolek Českého červeného kříže Zlín
Potoky 3314, 760 01, Zlín

Telefony a e-maily:

Ředitelka ČČK Zlín Mgr. Stýblová Michaela: 577 210 607, zlin@cervenykriz.eu
Sociální pracovnice Zuzana Pernická, DiS.: 577 430 011, projekty.cckzlin@volny.cz

Další instituce:

Odbor sociálních věcí Zlínského kraje se sídlem ve Zlíně na třídě T. Bati 21, PSČ 761 90. Telefon: 577 043 111, e-mail: podatelna@kr-zlinsky.cz 
Veřejný ochránce práv se sídlem v Brně, ul. Údolní 39, PSČ 602 00. Telefonická informační linka: 542 542 888.

 


Oblastní spolek Českého červeného kříže Zlín, Potoky 3314, 760 01 Zlín, zlin@cervenykriz.eu
Nahoru | Zpět | Na úvodní stránku |
Webdesign Flash-I-Net © 2003 - 2008, Poskytovatel domény a webhostingu AVONET, s.r.o.